Σελίδες

Κυριακή 14 Ιουνίου 2015

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ-ΘΕΜΑΤΑ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗΣ    
                                                 Στα 200 π. Χ.



«Αλέξανδρος Φιλίππου και οι Έλληνες πλην Λακεδαιμονίων–»
Μπορούμε κάλλιστα να φανταστούμε
πως θ' αδιαφόρησαν 
παντάπασι* στην Σπάρτη
για την επιγραφήν αυτή. «Πλην Λακεδαιμονίων»,
μα φυσικά. Δεν ήσαν οι Σπαρτιάται
για να τους οδηγούν και για να τους προστάζουν
σαν πολυτίμους υπηρέτας. Άλλωστε
μια πανελλήνια εκστρατεία χωρίς
Σπαρτιάτη βασιλέα γι' αρχηγό
δεν θα τους φαίνονταν πολλής 
περιωπής*.
Α βεβαιότατα «πλην Λακεδαιμονίων».
Είναι κι αυτή μια στάσις. Νιώθεται*.
Έτσι, πλην Λακεδαιμονίων στον Γρανικό·
και στην Ισσό μετά· και στην τελειωτική
την μάχη, όπου εσαρώθη* ο φοβερός στρατός
που στ' Άρβηλα συγκέντρωσαν οι Πέρσαι:
που απ' τ' Άρβηλα ξεκίνησε για νίκην, κι εσαρώθη.
Κι απ' την θαυμάσια πανελλήνιαν εκστρατεία
την νικηφόρα, την περίλαμπρη,
την περιλάλητη, την δοξασμένη
ως άλλη δεν δοξάσθηκε καμιά,
την 
απαράμιλλη*: βγήκαμ' εμείς·
ελληνικός καινούριος κόσμος, μέγας.
Εμείς· οι Αλεξανδρείς, οι Αντιοχείς,
οι Σελευκείς, κι οι πολυάριθμοι
επίλοιποι* Έλληνες Αιγύπτου και Συρίας,
κι οι εν Μηδία, κι οι εν Περσίδι, κι όσοι άλλοι.
Με τες 
εκτεταμένες επικράτειες*,
με την ποικίλη δράση 
των στοχαστικών προσαρμογών*.
Και την Κοινήν Ελληνική Λαλιά*
ως μέσα στην Βακτριανή την πήγαμεν, ως τους Ινδούς.
Για Λακεδαιμονίους να μιλούμε τώρα!
Κ.Π. Καβάφης, Ποιήματα, τόμ. 2, Ίκαρος

   ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
       1.      Να αποδώσετε με συντομία το νόημα του ποιήματος. (5 μονάδες)

       2.    Να χωρίσετε το ποίημα σε ενότητες και να δώσετε πλαγιότιτλους. (5 μονάδες)



       3.    α) Να χαρακτηρίσετε τη γλώσσα και το ύφος του ποιήματος και να 
αιτιολογήσετε την απάντηση σας εντοπίζοντας τα κατάλληλα σημεία μέσα στο 
κείμενο. (2,5 μονάδες)


      β) Να χαρακτηρίσετε τα ακόλουθα σχήματα λόγου:
                       -σαν πολυτίμους υπηρέτας
                      - με την ποικίλη δράση των στοχαστικών προσαρμογών
                      -  Και την Κοινήν Ελληνική Λαλιά*
                       ως μέσα στην Βακτριανή την πήγαμεν, ως τους Ινδούς.
                       - την νικηφόρα, την περίλαμπρη,
                       την περιλάλητη, την δοξασμένη
                       -Δεν ήσαν οι Σπαρτιάται
                       για να τους οδηγούν και για να τους 
προστάζουν
                                                                                                   (2,5 μονάδες)
   4. α) Πως αξιολογεί ο ποιητής τη στάση των Λακεδαιμονίων και την απόφαση τους να απέχουν από την πανελλήνια εκστρατεία;  Το αποτέλεσμα της εκστρατείας τους δικαίωσε;     (2,5 μονάδες)


β) Ποίημα

 Όσο μπορείς       Κ. Π. Καβάφης

Κι αν δεν μπορείς να κάμεις την ζωή σου όπως την θέλεις,
τούτο προσπάθησε τουλάχιστον
όσο μπορείς: μην την εξευτελίζεις
μες στην πολλή συνάφεια του κόσμου,
μες στες πολλές κινήσεις κι ομιλίες.

Μην την εξευτελίζεις πηαίνοντάς την,
γυρίζοντας συχνά κ’ εκθέτοντάς την
στων σχέσεων και των συναναστροφών
την καθημερινήν ανοησία,
ώς που να γίνει σα μια ξένη φορτική

Να συγκρίνετε τα δύο ποιήματα (Στα 200 π.Χ και Όσο μπορείς )ως προς τη θεματολογία τους, τη γλώσσα τους , το ύφος τους και τη στιχουργική τους. (2,5 μονάδες)